is al ruim 45 jaar beroepsmatig werkzaam als kunstschilder. In de jaren, na zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst St. Joost, Breda en de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving ‘s-Hertogenbosch, heeft hij zich verdiept in diverse vormen van schilderkunst.
Tegen de stroom van de toenmalig gangbare trends in heeft Wilfried van den Boorn al vroeg gekozen voor het realisme binnen de schilderkunst. In het realisme heeft hij in de loop der jaren de diverse facetten, zoals stofuitdrukking, compositie en technische opbouw van een werk onderzocht en zich eigen gemaakt. Begonnen vanuit een surrealistische benadering van de waargenomen wereld waarbij het werk van schilders als Jeroen Bosch, René Magritte, Salvador Dali, de Chirico e.a. een leidraad boden voor een eigen interpretatie heeft dit, via het voor de lage landen typische “Magisch Realisme” van schilders als Carel Willink, Moesman, Pyke Koch, Dick Ket gevoerd naar een soberder vorm van realisme in de jaren 80 van de vorige eeuw gevolgd door een periode waarin de schilderijen een mogelijke, maar niet waarschijnlijke werkelijkheid weergaven.
Uiteindelijk heeft dit alles geleid tot een voorkeur voor het stilleven als onderwerp. Het stilleven kende zijn bloeiperiode in Nederland gedurende de 16e en 17e eeuw met schilders als Jan Davidsz de Heem, Jan van Huysem, Abraham Mignon, Jan Breughel de Oude, Daniel Seghers, Willem Kalf e.a.. Een periode en onderwerp waarin het ook voor een aantal vrouwen mogelijk bleek internationale faam met hun werk te verwerven. Vrouwen zoals Maria van Oosterwijck, Rachel Ruysch en Clara Peeters hebben hun stempel weten te drukken op het stilleven. Na die bloeiperiode heeft het stilleven als onderwerp zich verder weten te ontwikkelen en te vernieuwen.
Vandaag de dag zijn het schilders als Rob Mohlmann, Henk Helmantel, Ben Snijders, Anneke van Brussel, Frans Klercks, Aad Hofman, Bernard Verkaaik e.a. die deel uit maken van de groep kunstenaars welke ieder voor zich een eigen interpretatie geven van het stilleven. Wilfried van den Boorn heeft zich met zijn werk een plaats weten te verwerven binnen de groep van hedendaagse realisten. Zijn werk blijkt geliefd door zijn eigen stijl en signatuur, getuigt van groot vakmanschap en kenmerkt zich door verfijning, evenwicht en aandacht voor detail en stofuitdrukking. De arbeidsintensieve werkwijze waarbij gebruik gemaakt wordt van betrouwbaar gebleken technieken en materialen en aangevuld met hedendaagse, nieuw ontwikkelde materialen en werkwijzen resulteert in een afgewogen en uitgebalanceerd werk maar laat slechts een geringe jaarlijkse productie toe.