Gezien van de Riet Gezien van de Riet

Landschap, vooral in herfst of winter, is het favoriete onderwerp van Gezien van de Riet. Bomen portretteert ze graag. Bergen mist ze in Nederland maar wolken maken het weer goed. Op sneeuw raakt ze niet uitgekeken. Zondoorschenen blaadjes. Zeegezicht aan het eind van de dag. En de mens komt de laatste tijd weer af en toe in beeld.

Gezien schildert met olieverf en maakt vaak eerst een onderschildering, meestal met tempera. Daarmee kun je aquarelleren zodat de lichte ondergrond door de verflaag heen blijft schijnen, en er zacht licht uit het schilderij kan stralen. Ook kun je lekker met tempera kliederen, goed voor ruwe boomschors.

Tekenen met pastelkrijt is ook een sterke kant van haar en evenals in haar schilderijen streeft ze naar 3D op het platte vlak. Tekenen met krijt en potlood doet ze bijzonder graag. Zo vliegt een treinreis snel voorbij, zegt ze, “en een hele kleine tekening met fijn geslepen potloodpunt vind ik net zo fijn om te doen als een grote muurschildering met brede kwast.” In haar rugzak zit altijd een schetsboekje, voor een pauze tijdens de wandeling. Let op: u kunt betrapt worden in de trein of op een vliegveld; dan komt u in haar tekenboekje.

Ze houdt van een natuurlijke weergave van wat haar trof. Het gaat daarbij niet om een eerlijk verslag van wat ze zag, maar om de schoonheid. Haar realisme is door vele meesters geïnspireerd, zoals de Russische schilder Sjisjkin, de Amerikaanse subliemen, of die van de Hollandse Gouden Eeuw. Karel van Mander raadde aan lang en scherp te kijken. De schilders hadden een prachtig gezegde: ‘In ’t leven vindtment al’. Dat werd haar motto, en zo heet haar boek.

Als publiciste heeft ze vele artikelen geschreven over realisme. De discussie over klassieke traditie versus (post)modernisme vindt ze belangrijk, en over de vraag of natuurgetrouw realisme eigenlijk copiëren is, geeft ze lezingen.

Alberto Medina, directeur Academia de Bellas Artes, La Paz, Bolivia:
“Ze heeft absolute zekerheid in haar toets en lijnvoering. Haar gevoel voor proportie permitteert haar uit de eerste hand de menselijke figuur met groot meesterschap neer te zetten.”

Leo van Heijningen, Kunstzaal van Heijningen:
“En passant zette ze hier en daar met de platte kant van het staafje even wat vlekken neer, net genoeg om de tekening uit het platte vlak naar voren te laten komen. Dit is waar meesterschap. Onnodig te zeggen dat, om zo eenvoudig te kunnen tekenen, veel studie en ambachtelijke training is vereist.”

WEBSITE

 U hier ook adverteren?

Muspaneel

blokblok

Beheer je eigen website!

Atelier Brita Seifert

Galerie PicturaGalerie Pictura