Paul Wieggers

WEBSITE

Paul Wieggers, (on) realistische landschappen

De landschappen van Paul Wieggers (1962) zijn uiterst realistisch en tóch ook het product van zijn eigen fantasie, techniek en ambacht. Wieggers hanteert een zeer fijne penseelstreek, waarmee hij zijn landschappen tot in de kleinste details weergeeft. Elk grassprietje, de schilferige stukjes boombast, donzige wolkenpartijen: alles heeft een specifieke plaats en functie binnen het schilderij. De kunstenaar laat zijn palet dicteren door de natuur. Hij gebruikt stemmige kleuren, waaronder vele tinten blauw, grijs en groen. Toch volgt hij de werkelijkheid niet in alle opzichten. Wieggers weet uit alle landschappen het mooiste op te nemen en zo een uitzicht te creëren dat niet letterlijk bestaat, en toch heel herkenbaar is.

Visie: Realisme met een eigen interpretatie

Voor een mooi landschap hoeft Wieggers niet ver te zoeken. Hij woont in het kleine dorpje Vragender, in de Achterhoek. Zijn dag begint dus met een wandeling door de velden in zijn omgeving. Deze vergezichten verwerkt hij in schetsen en, later in zijn atelier, in schilderijen. Eén op een overnemen doet hij niet: elk van zijn werken is zijn interpretatie van de werkelijkheid. Compositie is daarbij erg belangrijk. Vaak wordt deze bepaald door de plaatsing van de horizon, die Wieggers erg hoog of juist bijzonder laag zet. Deze horizontale lijn is bepalend voor de uitstraling van het uiteindelijke kunstwerk. De kunstenaar is niet bang elementen weg te laten of te veranderen. Paden kronkelen sierlijk naar de achtergrond, hekken vormen een plezierige omlijsting van een veld. Een lelijk gebouw wordt weggelaten. Mensen komen nooit in zijn landschappen voor. Wieggers speelt met de realiteit en vervormt haar totdat er een beeld ontstaat dat spannend en vooral sfeervol is.

Techniek: B.C. Koekkoek en de fijnschilders

Wieggers besloot pas vrij laat dat hij kunstenaar wilde worden. Verrassend genoeg volgde hij geen opleiding aan een kunstacademie. Hij is volledig autodidact. Zijn lessen leerde hij in de grote Nederlandse Musea, waaronder het Rijksmuseum. Daar kwam hij voor het eerst in aanraking met een schilderij van Barend Cornelis Koekkoek, die in de negentiende eeuw romantische landschappen schilderde. Deze schilder zou vanaf dat moment een grote inspiratiebron worden voor Wieggers. Zijn technieken doen ook denken aan deze oude meester en andere fijnschilders uit die tijd. Maar Wieggers gebruikt vaak meer moderne materialen, zoals masoniet, dat hij gebruikt als ondergrond. Door de jaren heen heeft de kunstenaar zich losgemaakt van zijn leermeesters. Zijn landschappen zijn niet romantisch te noemen, omdat ze veel strakker en moderner zijn. Hij behoort dan ook zonder twijfel tot de stroming van het Hedendaags Realisme.

@ netkunst.nl