Ger Stallenberg

WEBSITE

Ger Stallenberg is geboren op 7 juli 1959 te Maastricht. Van 1974 tot 1979 studeerde hij aan de Academie voor beeldende vorming in Tilburg. Ger Stallenberg weet in zijn schilderijen alledaagse zaken om te vormen tot visuele poëzie. Met deze poëzie van licht en kleur slaagt hij erin het schijnbaar realistische tafereel een meerwaarde te geven. Hij probeert in zijn werk het alledaagse te laten verwijzen naar het eeuwige. Een bloem die pronkt op de voorgrond staat in een landschap dat de eeuwen trotseert. De wisselwerking van cultuur met natuur is een vaak terugkerend thema in het werk van Ger Stallenberg.

Een wisselwerking die tegenstellingen laat zien, maar ook aanvullingen en verrassende overeenkomsten. De schilder noemt dit gegeven een harmonie van contrasten! Realisme en fantasie gaan hierbij hand in hand. Het werk biedt de beschouwer alle mogelijkheid om weg te dromen om zo een eigen sfeer op te roepen. De bijzonder verfijnde stofuitdrukking en het heldere kleurgebruik geven het werk van Ger Stallenberg een enorme zeggingskracht die tijdloos is te noemen.

Ger aan het woord :

Meestal begin ik een nieuw schilderij direct, zonder voorstudie of schets, in olieverf op paneel te schilderen. De verfvlekken zijn dan nog abstract en ik werk zuiver vanuit mijn intuïtie en mijn kleurgevoel aan de opbouw van de compositie. Bij aanvang heb ik een vaag gevoel van stemming en kleurstelling. Langzaam ontstaat er een beeld dat vooral uit kleur en licht bestaat en dat mij inspireert tot een volgende stap. Je zou kunnen zeggen dat dit een automatisch proces is, en dat het schilderij zichzelf schildert.

In het begin zijn de pigmenten die ik gebruik dekkend. Met waaierpenselen laat ik de verfvlekken naadloos in elkaar vloeien. Zo ontstaat een vage ondergrond die ik laat drogen. Daarna schilder ik plaatselijk vormen en kleuren, dekkend over deze ondergrond waarbij ik vooral aandacht heb voor het licht. In deze fase is het schilderij zo licht mogelijk, omdat het in de lagen daarna (plaatselijk) steeds donkerder wordt.

De volgende lagen worden glacerend geschilderd met transparante pigmenten. Deze lagen zorgen ook voor het realisme en de details die zo kenmerkend voor mijn kunst zijn.

Met de details en die uitgewerkte laag over laag techniek, probeer ik een beeld op te roepen dat het mysterie van het bestaan weergeeft. Hoe meer je kijkt hoe meer je ziet. De verwondering over de natuur en het leven is steeds het onderwerp van mijn schilderijen.

Kunst die mij vooral inspireert is symbolisme en art nouveau van rond 1900. In die kunst ontwaar je een bovennatuurlijke dimensie, en een grote liefde voor de natuur. Een bepaalde stilering, kleurpalet en sfeerlicht maakt alles tot een eenheid. Op een hedendaagse manier is dat ook allemaal terug te vinden in mijn schilderijen. Ik blijf daarbij ook weer zo dicht bij de realiteit dat ik fantastische werelden vermijd.

Als de landschappen die ik schilder de kijker mee kunnen nemen in hun kleurenpracht en poëzie, als deze werelden je pakken en meevoeren naar een verre horizon en wat daarachter ligt, dan ben ik in mijn opzet geslaagd.

@ netkunst.nl