Marina van der Kooi

Luchtdans, 140 cm hoog, brons , op houten sokkel 120 cm hoog

Mijn nieuwe werk bestaat uit landschappen gemaakt in meer dan 3 dimensies. Het zijn binnenstebuiten gekeerde beelden.
Niet de vorm in de ruimte telt, maar de binnenkant van de vorm is hier de plaats waar “het gebeurt “.
Je wordt als kijker als het ware uitgenodigd om de materie binnen te dringen.

Ooit was de Egyptische beeldhouwkunst voor mij de belangrijkste aanleiding om voor een klassieke studie beeldhouwen te kiezen. Na de klassieke academietijd ging ik op zoek naar mijn eigen vorm en inhoud.
In die tijd ontstond het bevrijdingsmonumentje voor de gemeente Elst. Later het bronzen beeld “de Vangst”,dat aan de boulevard van Katwijk een plaats vond, en “Man met hond” in steen (Wilhelminaziekenhuis Assen)

Gedurende enkele jaren werkte ik in steen, maar kreeg behoeft aan een opener en flexibeler materiaal:
dat werd klei, en wel de methode van opbouwen in ringen, zoals wij allen op de kleuterschool al leerden.
Zo ontstond een serie “leunend hoofd “, waarin een open mensbeeld werd uitgedrukt, weliswaar verlangend naar een andere tijd en een andere plek, maar wel open, en mee-ademend met de omgeving.

In 2000 bouwde ik op een Amsterdamse rotonde met hulp van 3 handige mannen een beeld in bamboe van 7,5 meter hoog: een OPEN KOP als uitdrukking van een ideaal mensbeeld: Iemand die tijd en leven door zich heen kan laten gaan zonder verstrikt te raken in de illusies van wat wij noemen de werkelijkheid.
De mens als PLEK waar het ZIJN gebeurt.
Gedurende tweeënhalf jaar heeft het beeld op een rotonde in de Watergraafsmeer gestaan.

Fantaserend over een nog veel grotere uitvoering van dit ontwerp in de uiterwaarden van een onzer grote rivieren, stelde ik mij voor hoe daar mensen in rond zouden lopen, trap op en af, hetgeen een uitgebreide serie kleinplastiek van mannen ten gevolge had: mannen in groepen, mannen op trappen, mannen in straten, en mannen die niks staan te doen.
Een keramisch beeld van 27 meter lang, opgebouwd uit 20cm hoge lopende mannen werd getoond in Pulchri:
De betekenis van het individu gerelativeerd.

Een vergelijkbaar thema wordt uitgebeeld in een groot bronzen beeld waarin 6 koeien door de lucht vliegen /worden gegooid.. Enerzijds als uitdrukking van de blijdschap die de beesten tonen bij het jaarlijkse verlaten van de winterstal, maar met de achterliggende gedachte dat mens, dier en ding door het lot worden geworpen en bepaald. Het individu is hier niet langer hoofdpersoon in zijn eigen verhaal, maar maakt deel uit van een groter gebeuren, waarin zijn lotgevallen verweven zijn.

WEBSITE

 U hier ook adverteren?

Muspaneel

blokblok

Beheer je eigen website!

Atelier Brita Seifert

Galerie PicturaGalerie Pictura